Centrum Szkoleniowe Techniki Motoryzacyjnej - Grupy szkoleń

Dedykowane dla sieci BCS i AC

Zgodnie z wytycznymi każdy Bosch Car Service i AutoCrew powinien posiadać jednego pracownika, który odbył 6 szkoleń z nastepujących zakresów:

- dwa szkolenia z diagnostyki silników benzynowych,

- dwa szkolenia z diagnostyki silników diesla,

- jedno szkolenie z układów hamulcowych,

- jedno szkolenie z komfortu.

 

Ponadto uczestnictwo w jednym z poniższych szkoleń w okresie rozliczeniowym oznacza wypełnienie warunku szkolenia technicznego do wypłaty wynagrodzenia. Szkolenia te odbywaja się w terminach podanych niżej.

 

Układy klimatyzacji- zgodnie z Ustawą z dnia 15 maja 2015

1 dzień
50% teorii
50% praktyki

 

Cena: 450 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

 

Układy klimatyzacji w niektórych pojazdach silnikowych zawierające  fluorowane gazy cieplarniane (wg rozporządzenie (WE) nr 307/2008) 

 

Czas trwania:

Szkolenie trwa 8 godzin (4 godziny wykładów i 4 godziny zajęć praktycznych).

 

Miejsce szkolenia:

Centrum Techniki Motoryzacyjnej Robert Bosch Sp. z o.o.

ul. Jutrzenki 105
02-231 Warszawa

 

Uczestnicy szkolenia:

Szkolenie dedykowany jest dla osób, które zajmują się naprawą i przeglądami instalacji klimatyzacji samochodowych.

 

Program szkolenia:

Część teoretyczna:

  1. Podstawowa wiedza na temat działania systemów klimatyzacyjnych wykorzystywanych w pojazdach silnikowych:
  • Przewodzenie ciepła
  • Parowanie i kondensacja płynów
  • Chłodzenie i obieg czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji z zaworem rozprężnym
  • Chłodzenie i obieg czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji  z dławikiem
  • Budowa sprężarek, zaworów rozprężnych, dławików, parowników oraz skraplaczy
  • Wewnętrzny wymiennik ciepła
  • Olej chłodniczy w układzie klimatyzacji
  • Cechy szczególne układów klimatyzacji manualnej i automatycznej
  • Sposoby oceny sprawności układów klimatyzacji na podstawie pomiaru ciśnień i temperatur
  •  Przykładowe sposoby sprawdzenia szczelności układów klimatyzacji

 

  1. Podstawowa wiedza na temat wykorzystania i właściwości gazów w tym fluorowanych gazów cieplarnianych stosowanych jako czynniki chłodnicze w systemach klimatyzacyjnych w pojazdach silnikowych, wpływ emisji tych gazów na środowisko (rząd wielkości ich współczynnika ocieplenia globalnego w kontekście zmian klimatu):

 

  • Podstawowe właściwości czynnika chłodniczego R134a
  • Podstawowe właściwości czynnika chłodniczego R1234yf
  • Potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (GWP, z ang. global warming potential)
  1. Podstawowa wiedza na temat stosownych przepisów rozporządzenia (WE) nr 842/2006 i dyrektywy 2006/40/WE:
  • Protokół z Kioto
  • ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 307/2008 
  • Obowiązek posiadania zaświadczenia  związanego z obsługą systemów klimatyzacji w niektórych pojazdach silnikowych zawierających fluorowane gazy cieplarniane
  • Obowiązki przed napełnieniem układu klimatyzacji w niektórych pojazdach silnikowych zawierającymi fluorowane gazy cieplarniane 

 

 

  1. Znajomość powszechnie stosowanych procedur odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych:
  • Procedury przy odzysku czynnika chłodniczego z użyciem urządzenia do obsługi klimatyzacji np. ACSxxx,,,

 

Część praktyczna:

  1. Postępowanie z butlą zawierającą czynnik chłodniczy:
  • Przepisy dotyczące przechowywania butli z czynnikiem chłodniczym
  • Obowiązkowe oznaczenia na butli z czynnikiem chłodniczym
  • Podłączenie butli z czynnikiem chłodniczym do urządzenia np. ACSxxx w celu jego napełnienia
  1. Podłączanie zestawu do odzysku czynnika chłodniczego do króćców serwisowych stosowanego w pojeździe silnikowym systemu klimatyzacyjnego zawierającego fluorowane gazy cieplarniane i odłączanie go od nich:

 

  • Odszukanie w pojeździe szkoleniowym informacji na temat czynnika
  •  
  • Odszukiwanie w pojeździe szkoleniowym i nazwanie komponentów układu klimatyzacji
  • Podłączenie zestawu do odzysku czynnika chłodniczego do króćców serwisowych w pojeździe szkoleniowym
  • Sprawdzenie ciśnień w układzie klimatyzacji
  • Ocena sprawności układu klimatyzacji
  • Odłączenie zestawu do odzysku czynnika chłodniczego od króćców

serwisowych w pojeździe szkoleniowym

 

  1. Obsługa zestawu do odzysku czynnika chłodniczego:
  • Podłączenie zestawu do odzysku czynnika chłodniczego do króćców serwisowych w pojeździe szkoleniowym
  • Wykonanie  czynności odzysku czynnika chłodniczego z układu klimatyzacji
  • Ocena szczelnosci układu klimatyzacji
  • Napełnienie układu klimatyzacji w pojeździe szkoleniowym
  • Odłączenie zestawu do odzysku czynnika chłodniczego od króćców serwisowych w pojeździe szkoleniowym

Diagnostyka automatycznych skrzyń biegów

2 dni
50% teorii
50% praktyki

 

21-22.06.2017

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • budowa, działanie, obsługa oraz diagnostyka:
    • automatycznych skrzyń biegów (AT)
    • dwusprzęgłowych skrzyń biegów (DSG)
    • zautomatyzowanych skrzyń biegów (AST)
    • bezstopniowych skrzyń biegów (CVT)
  • powiązanie układów automatycznych skrzyń biegów z innymi układami w samochodach

Część praktyczna:

  • identyfikacja elementów składowych przykładowych układów automatycznych skrzyń biegów
  • obsługa samochodu z automatyczną skrzynią biegów
  • diagnostyka elektrycznych usterek układów automatycznych skrzyń biegów z wykorzystaniem urządzenia KTS
  • adaptacja oraz ustawienia parametrów pracy automatycznych skrzyń biegów z wykorzystaniem urządzenia KTS
  • sprawdzenie poziomu oleju w automatycznych skrzyniach biegów z wykorzystaniem urządzenia KTS oraz dokumentacji serwisowej ESI[tronic]
  • procedury przy wymianie oleju w automatycznych skrzyniach biegów z wykorzystaniem urządzenia KTS oraz dokumentacji serwisowej ESI[tronic]

Transmisja cyfrowa w pojazdach oraz układy Centralnej Elektroniki

2 dni
50% teorii
50% praktyki

13-14.06.2017

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

 

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • powiązanie systemów w samochodach magistralą danych CAN
  • topologia sieci
  • funkcja Gateway i jej fizyczne umiejscowienie w pojeździe
  • wymagania stawiane systemom przenoszenia danych
  • odmiany transmisji CAN
  • adresowanie danych
  • ramka wiadomości, ramka błędów
  • błędy transmisji
  • arbitraż
  • sprzężenie magistrali danych
  • transmisja cyfrowa LIN
  • transmisja cyfrowa MOST
  • transmisja cyfrowa Byteflight
  • transmisja cyfrowa FlexRay
  • technika pomiarowa dla układów transmisji cyfrowej CAN i LIN
  • funkcje sterowników centralnej elektroniki
  • układy komfortu w nowoczesnych pojazdach posiadających układy centralnej elektroniki

Część praktyczna:

  • identyfikacja elementów składowych układów transmisji cyfrowej na wybranych samochodach
  • pomiary oscyloskopowe transmisji szeregowej CAN i LIN z wykorzystaniem urządzenia FSA
  • wyszukiwanie usterek w układach transmisji cyfrowej
  • kompleksowa diagnostyka wszystkich układów powiązanych transmisją cyfrową
  • diagnozowanie układów centralnej elektroniki z wykorzystaniem urządzenia KTS
  • wyszukiwanie usterek w układach centralnej elektroniki
  • kodowanie sterowników centralnej elektroniki z wykorzystaniem urządzenia KTS

 

Oświetlenie ksenonowe, inspekcje serwisowe, monitorowanie ciśnienia w ogumieniu

2 dni
50% teorii
50% praktyki

 

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • budowa oświetlenia ksenonowego
  • środki bezpieczeństwa przy obsłudze oświetlenia ksenonowego
  • układy regulacji zasięgu świateł LWR oraz czyszczenia szkieł reflektorów
  • funkcje sterownika Master i Slave w układach Litronic 4.X
  • rozwiązania układów Bilitronic dla reflektorów projekcyjnych i refleksyjnych
  • oświetlenie LED
  • adaptacyjny system oświetleniowy
  • inspekcje serwisowe oraz możliwości ich obsługi urządzeniem KTS lub elementami obsługi dostępnymi w samochodzie, czujniki jakości oraz poziomu oleju
  • bezpośredni układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu
  • pośredni układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu
  • zastosowanie urządzenia TPA 200 do obsługi czujników ciśnienia w ogumieniu

 

Część praktyczna:

  • identyfikacja elementów składowych układów oświetlenia ksenonowego
  • wyszukiwanie usterek w układach oświetlenia ksenonowego
  • sprawdzenie ustawienia świateł ksenonowych oraz LED urządzeniem do ustawiania świateł z zastosowaniem specjalistycznego programu urządzenia KTS
  • ustawianie parametrów inspekcji serwisowej na wybranych pojazdach z wykorzystaniem urządzenia KTS
  • diagnozowanie oraz adaptacja układów monitorowania ciśnienia w ogumieniu

Układy ABS , ASR, ESP, SBC, elektr. hamulec postojowy oraz wspomaganie układów kierowniczych

2 dni
50% teorii
50% praktyki

 

Cena: 900 PLN + 23% VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • budowa, typowe usterki oraz możliwości diagnozowania układów ABS firmy Bosch
  • budowa, typowe usterki oraz możliwości diagnozowania układów ASR
  • pomiary elektryczne czujników i instalacji elektrycznej przy użyciu oscyloskopu
  • budowa, typowe usterki oraz możliwości diagnozowania układów ESP firmy Bosch
  • wspomaganie nagłego hamowania BAS
  • inicjalizacja czujnika położenia kierownicy z wykorzystaniem urządzenia KTS
  • powiązanie układów ESP z innymi systemami w samochodach 
  • procedura wymiany płynu hamulcowego w samochodzie z układem ESP
  • budowa, typowe usterki oraz możliwości diagnozowania elektrohydraulicznego układu hamulcowego SBC
  • budowa, typowe usterki oraz możliwości diagnozowania elektrycznych hamulców postojowych APB
  • procedura wymiany klocków hamulcowych w samochodzie z elektrycznym hamulcem postojowym
  • elektrohydrauliczne i elektryczne wspomaganie układów kierowniczych

Część praktyczna:

  • diagnostyka na samochodach szkoleniowych z wykorzystaniem urządzenia KTS i FSA

Diagnostyka układów Common Rail firm Denso, Delphi i Siemens

2 dni
50% teorii
50% praktyki

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • Przegląd układów Denso
    • układ paliwowy HP2
    • budowa i działanie pompy wysokiego ciśnienia HP2
    • działanie i funkcja zaworu kontrolującego zasilanie pompy (SCV)
    • szyna paliwowa i jej komponenty
    • budowa i działanie wtryskiwacza typu X2
    • układ paliwowy HP3
    • budowa i działanie pompy HP3
    • zawór ograniczający ciśnienie
    • wtryskiwacze piezoelektryczne
    • moduł IDM – moduł sterujący wtryskiwaczami – opis działania
  • Przegląd układów Delphi
    • system Delphi DFP1 (np. Focus 1.8 TDCi)
    • wtryskiwacze DFI 1
    • system Delphi z pompą DFP3
    • budowa systemu z pompa DFP 3 i wtryskiwaczami DFI 3
  • Przegląd układów Siemens
    • system wtryskowy PCR 2.0
    • budowa i działanie wtryskiwacza Siemens
    • charakterystyczne cechy wtryskiwaczy Siemens
    • zastosowanie systemu Siemens w silniku 1.6 TDI w grupie V.A.G.

Część praktyczna:

  • rozmieszczenie komponentów w poszczególnych systemach
  • układ zasilania niskiego ciśnienia
  • pomiary sygnałów sterujących wtryskiwaczami i zaworami regulacji ciśnienia
  • ocena sprawności wtryskiwaczy
  • kodowanie wtryskiwaczy
  • adaptacja układu po wymianie komponentów

Układy oczyszczania spalin nowoczesnych silników diesla

2 dni
50% teorii
50% praktyki

11-12.04.2017

08-09.06.2017

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • działanie i zadania układu EGR (recyrkulacja spalin)
  • katalityczne reaktory spalin – rodzaje i zadania katalizatorów w silnikach Diesla
  • przegląd stosowanych systemów filtrów cząstek stałych DPF
  • oczyszczanie i regeneracja filtrów DPF
  • kontrola zapełnienia filtra DPF i procesu regeneracji
  • diagnostyka sprawności układu DPF
  • ocena stanu filtra DPF na podstawie informacji z ECU silnika

Część praktyczna:

  • diagnostyka z wykorzystaniem urządzeń KTS i FSA na silnikach i samochodach szkoleniowych

Diagnostyka nowoczesnych układów zasilania silników diesla

2 dni
50% teorii
50% praktyki

19-20.06.2017

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • działanie i zadania układu zasilania Common Rail
  • działanie i zadania układu zasilania z pompowtryskiwaczami
  • diagnostyka układów przy pomocy testera KTS i FSA
  • pomiary i omówienie sygnałów z czujników i do elementów wykonawczych
  • wpisywanie kodów wtryskiwaczy do sterownika silnika
  • montaż elementów układu CR i pompowtryskiwaczy
  • pomiar ciśnienia zasilania pompy wysokiego ciśnienia
  • ocena przelewów wtryskiwaczy

Część praktyczna:

  • diagnostyka z wykorzystaniem urządzeń KTS i FSA na silnikach i samochodach szkoleniowych

Bezpośredni wtrysk benzyny firmy Bosch na przykładzie grupy VW

2 dni
50% teorii
50% praktyki

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Część teoretyczna:

  • systemy bezpośredniego wtrysku benzyny – MED na przykładzie systemów MED 9 i MED 7, znajdujących zastosowanie w samochodach grupy VW
  • FSI a klasyczne silniki, spalanie mieszanek ubogich jednorodnych i uwarstwionych – korzyści, problemy
  • obwód niskiego ciśnienia paliwa: budowa i zasada działania systemu o zmiennym, elektronicznie regulowanym wydatku; integrator, adaptacje, ustawienia podstawowe
  • obwód wysokiego ciśnienia paliwa: budowa i zasada działania układu; budowa, zasada działania pomp wysokociśnieniowych – warianty, regulacja wysokiego ciśnienia, typowe usterki, tryby awaryjne, zachowania systemu;
  • wtryskiwacze wysokociśnieniowe – koncepcja sterowania, diagnostyka, montaż/demontaż
  • układ dolotowy: kierownice powietrza – budowa, cel stosowania, koncepcja sterowania, tryb awaryjny
  • tryby pracy silnika – rodzaje mieszanek, sposoby ich realizacji, zachowania systemu, tryby awaryjne, diagnostyka
  • układ wydechowy – obróbka spalin: budowa układu wydechowego, warianty
  • sonda szerokopasmowa w procesie regulacji składu mieszanki o zmiennym λ, budowa, zasada działania, diagnostyka
  • układ gromadzenia i redukcji tlenków azotu (NOx): emisja i redukcja tlenków azotu: budowa i zasada działania układu kumulacji i redukcji NOx, katalizator zasobnikowy NOx, czujnik NOx – budowa, zasada działania, zadania, diagnostyka, problem zasiarczania i odsiarczania katalizatorów NOx (również w kontekście jakości i zużycia paliwa)
  • recyrkulacja spalin w silnikach FSI
  • zmienne fazy rozrządu (również, jako element walki z tzw. turbodziurą)
  • elektronicznie sterowany układ chłodzenia: układ z elektronicznie sterowanym termostatem (budowa, zasada działania, cel stosowania, tryb awaryjny, diagnostyka), elektronicznie sterowane wentylatory (cel stosowania, sterowanie, diagnostyka)
  • oddławienie silników FSI w kontekście wzmocnienia siły hamowania

Część praktyczna:

  • diagnostyka z wykorzystaniem urządzeń KTS i FSA na silnikach i samochodach szkoleniowych

Pośredni wtrysk benzyny - systemy firmy Bosch oraz firm zewnętrznych

2 dni
50% teorii
50% praktyki

03-04.04.2017

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Pośredni wtrysk benzyny / układy zapłonowe Bosch, Siemens/VDO, Magneti Marelli, Delphi, Sagem, inne.

Część teoretyczna:

  • układy paliwowe o elektronicznie regulowanym wydatku,
  • typowe usterki, pomiar ciśnienia i wydatku w układach przelewowych i „bezprzelewowych”,
  • diagnostyka przepływomierzy masowych HFM 5, 6, 7, częstotliwościowych (samochody azjatyckie), MAP-sensorów (Fiat, Opel, Renault, inne), rejestracja α / n). Pomiar masy powietrza – typowe usterki, diagnostyka,
  • sondy lambda w procesie regulacji składu mieszanki (sondy szerokopasmowe, dwustanowe – cyrkonowe, tytanowe, firmy Bosch oraz firm zewnętrznych),
  • wykorzystanie integratora i adaptacji w diagnostyce problemów ze składem mieszanki,
  • problemy z regulacją i stabilizacją biegu jałowego (czujniki położenia pedału gazu, przepustnice elektromotoryczne, silniki krokowe, inne nastawniki przepustnicy oraz zawory obejściowe),
  • rola integratora, adaptacji, ustawień podstawowych w procesie regulacji biegu jałowego,
  • kompleksowa diagnostyka na samochodzie elektronicznych układów zapłonowych w tym cewek, modułów zapłonowych, końcówek mocy, czujników prędkości i położenia: indukcyjnych, kątowych, Halla oraz fotooptycznych,
  • diagnostyka układów zapłonowych z wykorzystaniem oscyloskopu,
  • typowe usterki układów: recyrkulacji spalin, odprowadzenia par paliwa, zasilania powietrzem wtórnym, zmiany faz rozrządu - diagnostyka, naprawa.

Część praktyczna:

  • diagnostyka z wykorzystaniem urządzeń KTS i FSA na silnikach i samochodach szkoleniowych

Geometria zawieszenia pojazdów

1 dzień
50% teorii
50% praktyki

20.04.2017

Cena: 900 PLN
Szkolenie objęte Akredytacją Kuratorium Oświaty- zwolnione z podatku VAT

Przedpłata na 4 dni przed szkoleniem- rabat 10%

Budowa zawieszeń, koncepcja geometrii zawieszenia. Diagnostyka, naprawa oraz regulacja zawieszenia z wykorzystaniem urządzeń FWA 4630 FWA 44XX/43XX i dokumentacji serwisowej ESI[tronic].

Część teoretyczna:

  • pojęcia związane z geometrią zawieszenia:
    • zbieżność / rozbieżność / zbieżność połówkowa
    • pozytywny / negatywny kąt pochylenia koła
    • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
    • promień zataczania
    • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
    • moment skręcania
    • moment stabilizacyjny
    • różnica pomiędzy osią symetrii pojazdu, a geometryczną osią jazdy
    • przesunięcie osi pojazdu
    • różnice w rozstawie osi
    • przesunięcie boczne
    • przesunięcie kół
    • różnice w rozstawie kół
  • rola powyższych parametrów i ich wzajemne zależności
  • wpływ powyższych parametrów na prowadzenie pojazdu w przypadku nieprawidłowości (uszkodzenia elementów zawieszenia, błędna regulacja)
  • rola układu trapezowego w kierowaniu pojazdem
  • różnice kąta skrętu kół – zadanie, przykłady uszkodzeń wpływających na ten parametr
  • oznaczenia felg i opon – typowe uszkodzenia, przyczyny
  • czynności przygotowawcze do pomiaru geometrii / warunki brzegowe
  • zasady pomiaru urządzeniami FWA

Część praktyczna:

  • pełen proces od przygotowania do pomiaru (weryfikacja uszkodzeń dyskwalifikujących, sprawdzenie warunków brzegowych – obciążenie pojazdu, poziom nadwozia itp.) poprzez pomiar zasadniczy kilkoma typami urządzeń FWA, interpretację wyników, regulację lub naprawę i regulację
  • część praktyczna odbywa się na wielu różnych / charakterystycznych typach zawieszeń